Projektledare till CRM projekt – STÄNGD (Stängd)

Vi söker efter en projektledare med gedigen kunskap/erfarenhet utav stödsystem CRM, Market Automation, Ärendehantering. Du vet hur man driver projektet framåt samtidigt som du skapar förståelse och engagemang. Förstudien är avslutad så detta handlar om genomförandet där fokus ligger på att stötta den digitala affären.


Bakgrund och behov

Några av kundens verksamhetsområden har idag egna CRM-installationer, medan andra delar saknar men har behov av sådant stöd. Avsikten är därför att kunden skall skaffa och införa CRM-system. Målsättningen är att det skall vara standardsystem som har förutsättning att bli koncerngemensamma, bl a för effektiv planering och uppföljning, öka samarbetsmöjligheterna inom koncernen samt ge förenklad och mer kostnadseffektiv hantering av leverantörssystem. På motsvarande sätt finns behov av Ärendehantering och Market Automation, stödsystem som i princip saknas helt idag och som blir allt viktigare för att samla kunskap om kundens kunder, befintliga och presumtiva, för att kunna analysera och hjälpa dem på bästa sätt och därigenom kunna öka kundens affär.

Uppdraget innebär att utifrån gjord förstudie effektivt driva införande av process och systemkomponenter, vilket innefattar utvärdering och rekommendation av standardsystem, upphandling, utbildning och dokumentation.


 

Arbetsuppgifter

  • Ansvara för och driva utvärdering, upphandling och införande.
  • Framtagning av underlag för beslut om leverantör/system, plan för införande för resp system inkl förutsättningar, kostnader, tidsplan och resurser.
  • Upphandling av stödsystem.
  • Mycket interaktion och samverkan med berörda verksamhetsområden.
  • Mot bakgrund av tidigare erfarenheter kunna agera bollplank till kunden
  • vilka standardsystem som finns på marknaden och som kan passa kundens behov och därigenom underlätta för att snabbt komma till beslut.

Skallkrav

  • Gedigen erfarenhet av kravställning, upphandling, avtal och införande av stödsystem för CRM, Market Automation, Ärendehantering.
  • Gedigen erfarenhet av standardlösningar på marknaden, inom ovan nämnda områden och ha arbetat med flera olika projekt och uppdrag och därigenom skaffat sig en trygghet och pondus som kommer att vara viktig för ett få ett förtroende hos olika intressenter.
  • Erfarenhet av komplexa verksamheter med många intressenter, kunna förstå både tekniska resurser och deltagare från affärsverksamheten.
  • Lösningsorienterad, samarbetsförmåga, kunna få ihop personer med olika roller och bakgrund att fungera ihop och leverera ett resultat.
  • Praktisk erfarenhet av förändringsledning

Personlighet/egenskaper

  • Pragmatisk och lyssna ”lagom mycket” för att balansera olika intressenters behov utan att det påverkar möjligheten att komma fram med ett resultat i tid.
  • Duktig på att bygga effektiva team, kunna få ut det bästa av involverade resurser. Öppen och skicklig på kommunikation och på att hantera olika intressenter. Verka för transparent arbetssätt mellan berörda parter för att på bästa sätt hitta en lösning.
  • Strukturerad och hålla ordning och reda. Lösningsorienterad. Inte dra sig för att eskalera om problem uppstår som PL och projektet inte kan lösa.
  • Strukturerat arbetssätt och tydlig styrning, driv och tight uppföljning.
  • Vara en Doer – ingen utredare!
  • Mycket viktigt att vara kommunikativ och kunna presentera idéer och planer på ett för mottagaren förståeligt sätt.
  • Mycket viktigt att kunna skapa engagemang och ge energi till berörda intressenter i organisationen.
  • Bra kontaktnät inom de berörda områdena, men inte vara knuten till någon specifik leverantör.

Start: Omgående
Längd: juni 2017 med option på förlängning
Omfattning: 50-100%

Kontakt

Är detta uppdrag för dig?

Skicka ansökan