Nikita 6

Senior UX Designer

Bakgrund:

TOP-programmet är ett flerårigt verksamhetsutvecklingsprogram med högsta prioritet som syftar till att skapa tekniska förutsättningar för kunden. För att möta kundens kunders, samverkansparters och medborgares behov kopplat till den digitalisering som pågår behöver kund modernisera det grafiska användargränssnittet för att operatörernas samspel med systemet ska bli intuitivare och enklare. Vidare ska digital innovation accelereras ytterligare med stöd av exempelvis AI, IoT och Cloud.

Programmet består av flera olika projekt, kund söker nu en Senior UX Designer som förväntas kunna agera som ett stöd och rådgivare till projektet som arbetar med UX-relaterade frågor inom Effektivt operativt användargränssnitt.


Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Kund söker dig som har djup kunskap inom UX design och är villig att dela med dig av din kunskap i form av ett mentorskap till de i projektet som har mindre erfarenhet av GUI design.

Kunden ser att du brinner för strategi, problemlösning och användarvänliga lösningar utifrån en förståelse för användarnas behov och förutsättningar. Du inkluderar användarperspektivet och verksamhetens mål i ditt arbete och är van att jobba med olika UX-metoder för användarresearch, idégenerering, design och användningstester.


Kund söker dig som har:

  • En utbildning inom UX-design, interaktionsdesign eller liknande
  • Tidigare arbetslivserfarenhet inom liknande roller
  • Erfarenhet som mentor inom liknande område
  • Förmåga att inspirera och utbilda ”icke-experter” på enkla och engagerande sätt
  • Erfarenhet av förändringsresor i större organisationer, gärna från startfasen av den visuella resan
  • Förståelse för hur design påverkar tekniken (och tvärtom).
  • Kunskap om Design Thinking eller liknande metoder
  • Erfarenhet av att facilitera workshops och rådgivande roll
  • Erfarenhet att se helheten, hur olika system och produkter samverkar (eller inte samverkar) för att skapa användarupplevelsen
  • Gillar att få din omgivning att öka i designkompetens och delar gärna med dig av dina kunskaper och insikter 

Personliga egenskaper:

För att trivas i rollen som rådgivare hos kund behöver du vara en lagspelare som gillar problemlösning. Är kommunikativ, initiativrik, analytisk och flexibel. Vidare är du prestigelös och har ett öga för detaljer.


Start: 1/6

Längd: 2020-10-30 med option till förlängning

Omfattning: 50%

Ort: Stockholm

Kontakt

Är detta uppdrag för dig?

Skicka ansökan