Interim Projektledare / Produktägare digitalisering – Stängd (Stängd)

Projektledare digitalisering

Som projektledare blir du ansvarig för att driva vidare projektets olika faser av implementation av PIM-plattformen Riversand. Projektet ligger i olika faser, då dotterbolagen fasas in över tid. Då produkt-onboarding är en betydande del i hela sortimentshanteringen så är PIM-plattformen mycket central i den totala affären samt digitaliseringen.

PIM utvecklas i en agil process och har beroende projekt kring sig som kontinuerligt behöver underrättas om status av de leverabler som är planerade. Därför är projektledarens roll kring kontinuerlig kommunikation central i projektet. Eftersom projektet levererar i sprinter behöver nya user stories författas, valideras och efter tester godkännas vid varje sprint. Vi använder Jira som systemstöd för kravfångst, sprintplanering och teståterkoppling.

Som i alla projekt där nya processer behöver införas så är det en krävande roll och vi söker en projektledare som har en så pass stor erfarenhet att projektets scope hanteras på ett korrekt sätt. Utmaningar kommer att uppstå när olika processer i olika bolag ska harmoniseras och projektets framgångsfaktor ligger i att moderera och förankra fördelarna i att förändra way-of-work. Vi har förändringsledningskompetens i projektet, men liknande erfarenhet hos projektledaren är också fördelaktig.

Projektet har en distribuerad setup med systemintegratörer i Lund och Malmö, en systemleverantör med utvecklingscenter i Indien. Vi har flertalet möten över Microsoft Teams och det kommer fortsätta så under hela projektet. Samtidigt kommer vi ha analysfaser lokalt i Stockholm där vi kommer kunna delta fysiskt. Du kommer även arbeta nära en dedikerad arkitekt som har medverkat i projektet från start.


Produktägare PIM

Som produktägare för PIM är du ansvarig för den existerande PIM-applikationen (Informatica). Din huvuduppgift är att vara övergripande ansvarig för PIM-hanteringen och se till att informationsinnehållet och datamodellen är konsekvent samt att den utvecklas och fungerar i samtliga kanaler, samt översätta affärskrav till funktionskrav som underlag till utveckling. I nära samarbete med IT-avdelningen säkerställa förvaltning som ansvarar för support och underhåll. Du kommer att vara projektledare för och operativt delta i migreringsarbetet till den nya plattformen som beskrivet ovan. Du kommer även att vara kontaktperson och uppdragsgivare gentemot externa konsulter / intressegrupper inom området. Du rapporterar till Chef Digitala Affärer.


Viktning av egenskaper

  • Driv.
  • Kommunikativ
  • Processvan
  • Förändringsledning
  • Kvalitetsmedveten

Krav

  • Stor erfarenhet kring digitaliseringsprojekt
  • Stor erfarenhet av agil utveckling
  • Vana att driva kravanalyser
  • Erfarenhet av testledning
  • Bred projektmetodikserfarenhet
  • Stor erfarenhet av Jira
  • Vana att planera och driva måldrivna möten in-person och i Teams
  • Språkkunskaper: Svenska och engelska flytande, muntligt och skriftligt
  • Vana att driva konsekvensanalyser

Meriterande

  • PIM-erfarenhet
  • E-com-erfarenhet

Omfattning: 100%
Start: ASAP
Längd: 6mån. Option på förlängning
Ort: Stockholm