Konsult med teknisk kompetens inom systemstöd/systemlösningar för e-handel inom offentlig sektor

Till vår ramavtalskund i södra Sverige söker vi nu efter en Konsult med teknisk kompetens inom systemstöd/systemlösningar för e-handel inom offentlig sektor.

Bakgrund
Region Hallands e-handel består i dagsläget främst av två stora e-handelssystem, Websesam och Agresso. Websesam driftas av logistikservice och omfattar till största del sjukvårdsprodukter, Agresso omfattar övriga produkter. Region Halland använder även andra mindre beställningssystem samt leverantörers webshopar och kundtjänst för att genomföra beställningar. Det finns avtal som ännu inte är anslutna till ett e-handelssystem, men skulle kunna anslutas. Region Halland har Agresso/Unit 4 som ekonomisystem. Regionen håller parallellt på att utreda ett byte av lagerhanteringssystemet Sesam, vilket då även skulle betyda ett byte av Websesam.

Region Halland har startat ett projekt med målsättningen att skapa förutsättningar för hur Region Halland kan få ett mer samlat och optimerat stöd till verksamheten när det gäller avrop genom e-handel/inköpssystem samt beställningsstöd. Projektet förväntas leverera förutsättningsskapande förslag på organisation, process, roller och systemstöd. Region Halland projektleder själva projektet och har en etablerad projektgrupp och styrgrupp för detta.

Syfte (kort om vad som ska åstadkommas genom uppdraget)
Projektgruppen behöver stöttning av en konsult med en av aktiviteterna i projektet. Aktiviteten innebär att titta på olika systemstöd/systemlösningar. Konsulten behöver titta på projektgruppens utredningar om de förutsättningar som regionen har idag samt önskat läge.

Projektgruppen saknar en teknisk kompetens som kan ge råd och förslag på olika möjliga lösningar, utifrån dagens förutsättningar samt önskat läge. Skulle det t.ex. vara möjligt att bygga ihop nuvarande system med någon sorts portal/plattform? Skulle man kunna flytta allt till Agresso? Eller ska vi helt enkelt sikta på att byta system helt? Vilka för och nackdelar finns det? Vad är den estimerade kostanden för de olika lösningarna?

Konsulten förväntas genomföra en del av arbetet i dialog med projektgruppen där konsulten kan komma med förslag men också fungera som ett bollplank. Uppdraget förväntas avslutas med en skriftlig sammanfattning.

Tidsplan
Leverantör ska kunna påbörja arbetet senast: Så snart som möjligt men senast mitten av februari.
Uppdraget ska vara slutfört 1 april 2023
Uppdraget ska slutlevereras senast 5 dagar efter eventuella korrigeringskrav från beställaren.