Lösningsarkitekt med ServiceNow bakgrund – Stängd (Stängd)

Uppdragsbeskrivning

Uppdraget är hjälpa kunden vidare med att att definiera tekniska tjänster, tekniska tjänsteerbjudanden, applikationstjänster, koppla tjänsteerbjudanden mot applikationstjänster och implementera detta i vår ServiceNow miljö, i enlighet med CSDM.


Bakgrund:

IT-service verksamhet har vuxit tämligen organiskt de senaste 10 åren utan större förändringar i hur man arbetar och hur man tar betalt för sina tjänster men bakom kulisserna så har IT-miljön förändrats mycket beroende på nya behov och ny teknologi. Här har IT-service hela tiden följt med utvecklingen och mött nya tekniska behov genom att tillföra tjänster och ersatt bakomliggande teknologi. Dock har inte tjänstestrukturen utvecklats i takt med IT-miljön vilket gör att den befintliga strukturen inte på ett tillfredställande sätt tillåter analys och uppföljning av vare sig debitering eller funktion, i vårt verksamhetssystem Servicenow. Vi införde ServiceNow i vår verksamhet 2018, och har under 2021 arbetat med att definiera affärstjänster och tjänsteerbjudanden.


Syfte:

Vi ser att en ny tjänstestruktur skapar efterfrågad tydlighet för IT-verksamheten och dess kunder. Syftet är att skapa en verksamhet som går att följa upp ekonomiskt, ansvarsmässigt och prestandamässigt.

Erfarenhet från snarlikt uppdrag. Specialister på ServiceNow, CMDB, ITIL

  • Skapa en tydlighet för IT-verksamheten gällande:
  • Vem som ansvarar för en viss tjänst och dess erbjudande.
  • Skapa förutsättningar för att kunna följa upp prestanda(status/hälsa/ekonomi) på samtliga tjänster
  • Ge en tydlig bild till verksamheterna (IT-verksamhetens kunder) av vilka tjänster de konsumerar och vad de betalar för det.
  • Att alla ärenden som hanteras av IT-verksamheten är kopplade till den tjänst de berör.
  • Förbättrad uppföljning och livscykelhantering av tjänster genom ett uttalat tjänsteansvar
  • Genom standardiserad tjänstestruktur kan vi i större utsträckning jämföra oss med andra
  • Ökade förutsättningar för innovation när grunden ligger fast.
  • Genom en tjänstestruktur med definierade tjänsteerbjudande samt avropningsbara artiklar kopplade till tjänsteerbjudandet ökar vi möjligheten att dra nytta av den funktionalitet som finns i ServiceNow.
  • Genom att kunna följa upp tjänsterna så kan informationen ligga till grund för att bedöma framtida resursbehov i IT-verksamheten. Målet är att kommunens verksamheter alltid har tillgång till rätt folkbokföringsinformation, i rätt tid och på rätt plats.

Kravspecifikation

Utredning. Analysera verksamhet, intervjua personal, workshops – processutvecklare/verksamhetsutvecklare

Omvandla de behov som framkommit i analysfas till systemkrav. Beskriva och prioritera krav utifrån olika aspekter ex kostnad, nytta, komplexitet och genomslagskraft – kravanalytiker

Planering för realisering av lösning baserat på ovanstående samt förutsättningar i existerande IT- miljö – lösningsarkitekt

Införandestöd – ServiceNow utvecklare

Start: Omgående eller senast 20220401
Plats: Halmstad/Remote
Omfattning: 100%

Kontakt

Är detta uppdrag för dig?

Skicka ansökan