Projektledare för införande av nytt avtal avseende kommunikation som tjänst m.m. – STÄNGD (Stängd)

Uppdraget avser projektledning för Strängnäs kommuns räkning under införandeprojekt av nytt avtal avseende kommunikation som tjänst, som tecknats med Tele2 Sverige AB. Nuvarande leverantör för tjänsten är Telia. Tele2 tillhandahåller en projektledare som ansvarar för och driver samtliga faser och milstolpar i införandeprojektet. Som projektledare för kommunen ansvarar du att driva införandet internt inom kommunen, med stöd från olika roller inom kommunen, samt vara vår motpart gentemot Tele2. Du ansvarar även för att se till att avslut sker på ett proffesionelt sätt mot nuvarande leverantör.


Den upphandlade lösningen innefattar övergripande följande nedanstående delar:

o Funktion och verktyg för beställningar och administration

o Krav på support och felanmälan

o Krav på utbildning för beställarens personal i Tjänstens användning o Krav på SLA

o Krav på införande av nytt avtal för kommunikation som tjänst

o Krav på informationssäkerhet och hantering av personuppgifter

Operatörstjänster, innefattande bland annat:

o Abonnemang för mobiltelefoni, mobila anknytningar, fasta och mobila nummerserier

o Abonnemang för mobila bredband o SMS-tjänster

Telefonifunktioner, innefattande bland annat:

o Telefonisystem med tillhörande anknytningar o Funktioner för hänvisning och telefonkatalog o Funktion för röstbrevlåda

o Funktioner för talsvar och svarsgrupper

o Särskilda funktioner för tidsatt callback

o Särskilda funktioner för inspelning av samtal o Integration till t. ex. MS Outlook kalender

Stödsystem för telefonist och kontaktcenter, innefattande bland annat:

o Funktioner och gränssnitt för telefonist

o Funktioner och gränssnitt för kontaktcenterhandläggare

o Integration till ärendehanteringssystem (f.n. Artvise)

o Funktion för inspelning av samtal

Optioner, bland annat:

o Abonnemang för IoT, samt utökad täckning

o Infrastruktur och drift av mobila inomhusnät

o Särskilda nummertjänster samt anslutning via SIP o Möjlighet till chatt och co-browsing

  • Funktioner för statistik och rapporter för samtliga ingående tjänster
  • Tjänster för resursförstärkning

Projektledaren ansvarar för att:

  • Sammanhållning av Strängnäs kommuns resurser
  • Leda arbetet för de aktiviteter som Strängnäs kommun ansvarar för
  • Ha ett nära samarbete med projektledaren från Tele2
  • Delta på styrgruppsmöten, veckomöten samt arbetsmöten
  • Ta fram en slutrapport efter avslutat projekt
  • Slutrapporten ska minst innehålla en sammanfattning av projektet, resultatet och erfarenheter från arbetets gång.

Strängnäs kommun kommer även att bistå med följande resurser i införandeprojektet:

  • Kommunikationsnsvarig
  • Verksamhetsansvariga/kunddata för abonnemang- växel/ -CC
  • Ansvarig för ekonomi/fakturering
  • Förvaltnings- och samverkansresurser
  • IT/Nätverksresurs

Krav på erbjuden konsult:

  • kunna tala och skriva svenska språket flytande
  • ha god organisationsförmåga och vara noggrann
  • ha hög social förmåga och ha lätt för att samarbeta med olika yrkesgrupper
  • följa Strängnäs kommuns policy om rökfri arbetsplats
  • använda distansöverbryggande teknik om kommunen så begär i syfte att minska antalet resor
  • när det är relevant för uppdraget och när kommunen så begär, följa kommunens olika policys och strategier, t.ex. kommunens miljöstrategi, rese- och fordonspolicy, projektstyrningspolicy, informationssäkerhetspolicy, arbetsmiljöpolicy m.m. samt kommunens olika uppställda mål. Samtliga policys, strategier m.m. finns tillgängliga på kommunens hemsida, se http://www.strangnas.se/sv/Kommun-och-politik/forfattningssamling

Erbjuden konsult ska även ha:

  • en för området adekvat högskoleutbildning eller liknande utbildning.
  • minst 5 års erfarenhet avseende uppdrag liknande det här aktuella
  • erfarenhet av projektledning inom IT-projekt
  • kunskap om och erfarenhet av telekommunikation

Som bevis för att samtliga dessa krav uppfylls ska CV för varje erbjuden konsult bifogas, varav tydligt framgår att kraven uppfylls.

Som särskilt bevis för att erbjuden konsult har kunskap och erfarenhet rörande projektledning inom IT-projekt ska leverantören redovisa minst ett (1) referensuppdrag som den erbjudna konsulten har utfört.

Referensuppdragens omfattning ska vara minst 100 timmar. Referensuppdraget ska vara utfört under de senaste tre (3) åren.


Önskat startdatum för uppdraget är: 2024-09-17.

Tjänstgöringsgraden är 25-50 %.

Uppdraget ska pågå till och med 2025-03-31, med möjlighet för förlängning enligt nedan.

Plats: Vissa delar av uppdraget måste utföras på plats i Strängnäs, men överenskommelse kan också träffas med beställaren om att arbete kan utföras på annan plats.