Senior projektledare för PMO-stöd – STÄNGD (Stängd)

Du kommer att vara ansvarig för att stötta PMO funktionen på kunds IT som ansvarar för styrning av kunds IT-projekt. Detta innebär ett helhetsansvar för portföljen, säkra kvalitet i projekten samt ta fram och förvalta vår projektmetodik vilket inkluderar arbetssätt och mallar.


Ansvarsområde

  • Säkerställa att projekten följer projektprocessen och att ev. avsteg kommuniceras med beställare och styrgrupp
  • Enhetlig planering och styrning av projekten: Säkerställ gemensam planering och styrning av projektet. Detta sker genom gemensamma arbetssätt, verktyg och mallar, löpande uppföljning av projekten samt stöd till Projektledare och beställare.
  • Proaktivitet: Säkerställ rätt förutsättningar i projekten tidigt genom kvalitetssäkring och kravställning på projekten. Detta innebär också att ge stöd till Projektledare och beställare gällande ex. säkra projektdirektiv, BC, effektmål och underlag inför upphandlingar.
  • Ägarskap av projekt: Säkerställa att projekt styrs utifrån att kunds har en taktpinne som går utöver leverantörens projektledare. Detta ska synas i styrgruppsmaterial samt hur aktiviteter leds och drivs framåt
  • Visualisering och kommunikation: Säkerställ ett arbetssätt som gör det möjligt att visualisera och kommunicera underlag från Projekten och PMO på ett enhetligt sätt samt möjliggör aggregering på portföljnivå.

Arbetsuppgifterna består bland annat av:

  • Övergripande hantering av portföljen: Kontroll på samtliga projekt övergripande för att proaktivt kunna förbereda när projekts avvikelser påverkar andra projekt.

Ta fram stöd för att kunna prioritera projekt, t.e.x. genom att ta fram mallar och underlag för Business Case, nyttovärdering och livscykelkostnad

  • Projektuppföljning: Projektuppföljning med respektive Projektledare. Stämma av status och eventuella avvikelser i Tid, Kostnad, kvalitet och resurssättning.
  • Projektrevision och hjälp vid avvikelser: Hjälpa till att utreda och ta fram underlag när projekt avvikit från tid, kostnad, kvalitets och resursstyrning där PL ej själv har förmåga eller där projektrevision kan behövas för att ta ställning till projektets framtid eller påverkande områden.
  • Projekt/initiativpipe: Hantering och förberedelse av Pipe/lista med samtliga initiativ. Detta görs i dialog med beredningsfunktionen som är en annan del av kunds IT. Beredningsfunktionen ansvarar för att denna tas fram samt göra underlag inom idébeskrivningen men PMO säkerställer att den innehåller det som behövs för att kunna ta initiativ vidare. Materialet sammanställs till IT-råd och utgör den verksamhetsnära projektportföljen som följs noggrant under året.
  • Säkra effektmål och projektmål: Säkerställa att effekt-, och projektmål är definierade på ett tydligt och enkelt sätt
  • Ansvara för resurssäkring samt resursintag av konsulter inom projekt, on-boarding/off-boarding (rutiner, avtal och dialog med leverantörer)
  • Utbildning inom PMO: Utbilda inom projektledning och metodik samt förankra våra mallar
  • IT-rådsmaterial och kommunikationsmaterial: Ta fram material till IT-rådet och andra kanaler för att påvisa progress och avvikelser i projekt och MVU:er. Detta inkluderar även att kommunicera beslut som fattats på IT-rådet med relevanta intressenter såsom beställare och Projektledare.
  • Eskalering: Driva eskaleringsfrågor och task force vid ”krishantering”
  • Metodik och Arbetssätt: Ansvara för att ta fram och förvalta arbetssätt inom PMO och projekten. Detta inkluderar checklistor och mallar för ex. styrgruppsmaterial och Projektplanering.

Skallkrav 

  • Projektledare för ett flertal större IT-projekt
  • Erfarenhet av Projektledning, Förändringsledning, Testledning, Processkartläggning, Budgetansvar, Upphandling, Avtalsskrivning
  • Erfarenhet av att driva verksamhetsnära IT-initiativ
  • Att förstå verksamhetsprocesser och hantering av detta område inom ett projekt för ett  lyckat projektgenomförande
  • Förstå och kunna hantera olika grupper och stake holders
  • Affärsförståelse
  • Skillnaden mellan effektmål och projekt/produktmål
  • Kunskap inom Projektledning, Förändringsledning, Testledning, Processkartläggning, Budgetansvar
  • Förmåga att kunna kommunicera tydligt
  • Mallar för PMO-verksamheten, ex för enhetligt styrgruppsmaterial
  • Erfarenhet av olika Projektmetoder och modeller är ett måste såväl som skapande av business case
  • Upphandlingsförståelse

Meriterande krav 

  • Ansvarig för PMO
  • Erfarenhet av att driva IT nära initiativ
  • Erfarenhet av att driva Workshops
  • Erfarenhet av att göra projektrevision, beredningar och ta fram lösningsalternativ

Start: Mitten på augusti
Längd:Ca 4 mån
Omfattning: 50%
Ort: Solna/Stockholm, Delar av arbetstiden kan enligt överenskommelse ske på distans

Kontakt

Är detta uppdrag för dig?

Skicka ansökan