Det går inflation i ”unikhet” – det andas desperation

”Alla är unika – vad betyder det?”

Det är min tioåring som frågar. Uttrycket har kommit på tal i skolan och nu vill han veta vad som menas med ordet ”unik”. Han förstår att om det gäller alla, så är ju även han inkluderad. Han är därför angelägen att få veta.

Jag försöker ta fram min mest pedagogiska sida och förklara begreppet efter bästa förmåga. Men han köper det inte. Han svarar bara kort att jag uppenbarligen inte vet heller. Och så tillägger han:”Jamen, om alla vore unika så skulle det ju inte vara unikt att vara unik.”

Jag begrundar detta. Barn är briljanta. De har verkligen förmågan att se saker med en klarhet där vi vuxna ofta blir begränsade.

Uttrycket faller faktiskt på sin egen logik. Om allt är unikt, hur unikt är det då egentligen?

På företagsmarknaden ser vi ofta hur bolag till synes tävlar i att vara unika. En sökning på Mynewsdesk med ordet ”unik” får över 23 000 träffar bland bolagens nyheter. Det kan handla om ”unik produkt för långivare” eller ”unika studentförsäkringar”.

Retoriken andas viss desperation. För gemene man känns det lätt som floskler och svårt att särskilja vad som är unikt. Egentligen. För i praktiken så är det faktiskt få tjänster och produkter som inte kan efterliknas. Så varför lyfts istället inte det som finns rakt framför oss? Det som på riktigt inte kan kopieras: Individerna, teamet – vi är unika.

Jag kan bara relatera till mina egna kollegor på Nikita. Vi förmedlar konsulter och matchar människor med utmaningar varje dag. Människor är den mest komplexa produkt man kan jobba med. Det gör att vi på Nikita sliter vårt hår varje dag, men vi känner lycka desto oftare. Intresset för människor förenar oss, vi är eldsjälar och vi vill göra skillnad. Varje dag.

Varje matchning av konsult med uppdrag tacklar vi som ett team och vi känner tillgivenhet för varandra. Det är när våra personligheter och erfarenheter blandas som magi uppstår. Det råder inget tvivel om att det är VI som gör bolaget unikt. Och det är just magi som gör att 1+1 kan bli 3. Kan man addera den typen av värden till sina kunder så står sig andra usp:ar ganska svagt.

Jag tror att ett barn satte fingret på varför så många säljmöten saknar genuinitet idag. Företag förväntas profilera sig som unika. Men mottagaren upplever inflation.

Som bolag letar man så desperat efter sin unikhet att man glömmer att den är ett axiom och en självklar utgångspunkt där det finns en människa bakom ett företag. Och så vitt jag vet så har ännu inget org-nummer kilat iväg och gjort affärer med ett annat org-nummer, helt på eget bevåg.

Pia Ganeva är grundare av konsultförmedlingsbolaget Nikita och medlem i 17-nätverket.

 

Om du vill komma i kontakt med någon av oss på Nikita,  klicka här Kontakt

 

 

 

Det går inflation i ”unikhet” – det andas desperation